12/10/2021

De Antwerprace is op niks uitgedraaid.  Een corona-besmetting op het werk, waardoor de hoog-risico-schipper een PCR test moest ondergaan, en in afwachting van dat resultaat niet buiten mocht.   Het overkwam ons al eens eerder trouwens….
Spijtig voor de crew.  

Ons gevoel van onvoldaan zijn wordt nog versterkt doordat we nu helemaal niks hebben om op te reflecteren.  Zou de Hang Tran het goed gedaan hebben?   Het was alleszins niet haar favoriete koers. Er was nauwelijks enkele honderden meter te varen op een koers met achterlijke wind, al de rest was hoog en scherp.  Anderzijds was er heel weinig wind, en de Figaro is heel licht, zeker als hij slechts met 3 mensen gezeild wordt.  Maar daar staat tegenover dat we nauwelijks enige ervaring hebben met deze boot….  echt nauwelijks…. Enfin, we zullen het niet weten want het is voorbij.

Daags na de Antwerprace was de uitslag er, zoals verwacht.   We zagen dat de helft van de deelnemers zich teruggetrokken had of de finish niet haalde binnen redelijke tijd.  En de andere uitslag was er ook : negatief voor Covid19 natuurlijk.


Mieke en ik zijn dan maar even aan boord gegaan.  Verder geknutseld aan de elektronica : de stuurautomaat heeft nu al een computer en een bedieningspaneel.  Nog het E-kompas monteren en de bekabeling aanbrengen en dat moet operationeel zijn.  De Webasto kreeg ook zijn plaatsje.   Nog wat slangen en kabeltjes en het wordt altijd warm aan boord.
We hadden zelfs nog wat tijd over om een klein toertje te doen.  De wind was zoals op de Antwerprace : weinig tot geen.  Buiten de sluis kruisten we eventjes scherp richting Gorishoek.  De hoogte viel geweldig mee, hoewel we op de oudste genua van het pak aan het varen waren.
Bij Gorishoek keerden we om en gingen we ruime wind terug.  En kijk, dat hadden we niet gauw op de Rush.  Met de gennaker op de boegspriet loopt de boot zo hard dat hij de wind omkeert.  Van ruime wind komt hij steeds scherper, tot de snelheid weer terugloopt.   Hij vaart dus bij momenten harder dan de wind.  Nou ja, harder, we klokten wel eens 6 knopen.  Meer zat er niet in.  Toch een leuke ervaring.
Die werd een beetje getemperd door onze eigen overdrive.  Druk sturend om wind in het zeil te houden verdaagde we onszelf tot ver buiten het vaarwater.  En daar kwamen we in een visnet terecht.  Kleine hapering met grote gevolgen : toen we opdoekten stelden we vast dat we geen schroefwerking meer hadden.  Met veel moeite een klein beetje vooruit.  Niks achteruit. Onderin de Figaro’s zit een klein onderwatervenstertje, waarmee je de kiel en de schroef kan observeren.  We zagen de oorzaak niet direct, maar de schroef bleef dichtgeklapt.
Op zo een moment kan je de zeilkunsten van de 470 nog eens gebruiken.  Keurig kregen we de boot weer thuis, met dank aan de heel lichte wind die het ons niet moeilijk maakte.
Op maandag was het euvel snel opgelost.  De schroef klapt weer als nieuw.


07/10/2021

Het had wat voeten in de aarde wegens danig weinig tijd.

Welgeteld één testvaartje is er geweest.  “Vaartje” in alle betekenissen.  Gisteren. Twee keer het Zoommeer gedwarst op een uurtje tijd.  En meteen eens gevoeld hoe de Hang Tran stuurt.  
Het waait 22 knopen met vlagen.  We twijfelen een tijdje of we moeten reven of niet, maar met die batcars is dat waarschijnlijk een onderneming.  Laten we maar zonder verkleind zeil proberen.

Ter compensatie zetten we de kleinste fok die we hebben.  Dat is een toevalstreffer, want de zeilen zitten netjes in zeilzakken en ik heb geen idee wat er in welke zak zit.  We treffen een oude heel kleine fok.  
De zeilen zijn allebei nog goed (het grootzeil is het beste natuurlijk), maar wij moeten even zoeken naar de goede trim.
Overstag gaan is wennen.  De eerste keer vind ik mijn weg niet tussen de helmstok en de grootschoten.  De oever komt opeens héél snel dichterbij…  Net op tijd liggen we weer op koers.

We krijgen geen goede hoogte maar vinden dat niet erg.  De eerste keer dat we terugkeren waait het echt door, er komt zowaar buiswater over de boeg.  Op het Zoommeer nog nooit gehad.
En dan gaat het ruime wind terug.  Wat valt op : je kan de helmstok gewoon loslaten, de boot gaat als een speer rechtdoor.  En als je hem even met zijn kopje laat schudden, breekt hij los van zijn eigen golf en trekt hij een mooie V achter zich aan.  Plané….  De snelheid is niet meer beperkt door de verhouding waterlijn/ waterverplaatsing, de boot begint te surfen en we tikken bijna 9 knopen aan.   En vooral : we blijven achter met het gevoel dat de boot schreeuwt om meer zeil.  Als we nu die boegspriet zouden uitschuiven en de gennaker hijsen…..  Hohoho…

Enfin, de toon is gezet.  Het is speeltijd.
Zaterdag Antwerprace.  We zijn niet voorbereid, de wind noch de koers zijn ideaal, maar we gaan ons amuseren.

04/10/2021

We zijn begonnen !


De Hang Tran is afgemeerd in Tholen.  
De eerste werkzaamheden zijn begonnen :

- een schoonmaakbeurt (daar is de boot niet echt mee vertrouwd, denken we)

- vervangen van de kuiptassen en de relingcovers (heel erg nodig)

- ontdoen van de groene lijnen

- bestickeren natuurlijk : de naam, thuishaven en bouwnummer 38 staan nu op de romp
- herstellen van de oorspronkelijke “barre”, een breedgeschouderde helmstok waarmee de stuurman ook hoog op de rail de boot op koers kan houden

- schoonmaak van alle lijnen, vallen en schoten

- aanschaf van nieuwe Dyneema-lijnen

- aanschaf van een goed werkende autopilot, een AIS-zender en een kachel

- her-installatie en operationeel maken van de ballast-tanks (met dank aan pa die de oorspronkelijke krukken voor de afsluiters nauwkeurig heeft nagemaakt)

- herinstallatie van de oorspronkelijke spinnaker en bakstag lieren (we vonden de goede Harken 16-double speed in nieuwstaat)

- herstellen van de Seatalk verbindingen naar de windmeter, dieptemeter, snelheidsmeter

- herstellen / vervangen van de Harken batcars

- herstellen van de waterpomp van de motor (nieuwe dichtingen, impeller deksel vlakken etc…) Ook weer dank aan pa!


Alles een beetje in een rush (sic), want we zouden de Hang Tran graag meteen inzetten op de Antwerprace.

Op de to-do lijst staat verder :

- waterdichter maken van de mast (erg lek)

- inspectie en vervanging van de kielbouten

- osmose gevecht : de figaro’s zijn in dat bedje ziek.  Niks erg, ze zijn zo dik gebouwd dat er geen een stuk gaat van de osmose.  Maar toch…


Stay tuned !